A Volkswagen példája évek óta bizonyítja, hogy a környezetvédelem és az autóipar fejlődése nem zárják ki egymást. A „Think Blue.” filozófia a Volkswagen azon alapvető célkitűzéseit testesíti meg, melyek alapján mindenkor környezetkímélő termékeket és megoldásokat fejleszt, környezettudatosabb viselkedésre ösztönöz, illetve tevékenyen hozzájárul a hosszútávon fenntartható jövőhöz. Lényege a felelősebb közlekedés és a környezettudatosabb élet, nem csupán autóiban, hanem az élet minden területén s minden napján.
Ennek az elkötelezettségnek bizonyítéka a Volkswagen Közép-Ázsia Expedíció is, mely 2013-ban egy fél Föld kerületnyi, azaz húszezer kilométeres útra indult a híres huszadik századi magyar felfedezők, Almásy György és Prinz Gyula nyomába, akik első nyugati kutatóként térképezték fel a közép-ázsiai Tien San vonulatait. A felfedezők mai követői – élükön az expedíció vezetőjével, Hidvégi-Üstös Pál sportolóval – bejárták Közép-Ázsia hegyeit és sivatagjait, ahol otthonuk, az expedíciós autó stílszerűen egy Volkswagen, egy különlegesen átalakított LT40 lakóautó volt.
Az expedícióhoz etnográfusok, geográfusok csatlakoztak, akik interaktív módon a helyszínről tájékoztatták a diákokat a nomádok életéről, természetföldrajzi érdekességekről, így kutatásuk eredményét biológia, földrajz és történelem órák keretén belül magyar diákokhoz és a társadalom széles rétegeihez juttatták el. A csapat Budapestről indult és útvonala a következő volt: Szerbia, Románia, Törökország, Azerbajdzsán, Grúzia, Irán, Türkmenisztán, Üzbegisztán, Kirgizisztán, Kazahsztán, Oroszország, Ukrajna, Magyarország.
Amellett, hogy a Volkswagen névadó szponzorként támogatta a felfedezők munkáját, a környezettudatosság érdekében Kirgizisztánból 1000 darab diófacsemetét hozott haza. Kirgizisztánból ered az egész világon termő, nemesített diók őse. Nyugat-Kirgizisztánban a Fergana völgy területén 245 ezer hektár dióerdőt találhatunk. Ezzel a rendkívül ellenálló, vadon termő fajtával felfrissül a magyarországi génállomány, a fák erősebbé és edzettebbé válnak, és a globális környezetváltozáshoz alkalmazkodó hazai diófák így a jövőben is emlékeztetni fognak minket azokra az értékekre, melyekkel a természet ajándékoz meg minket.
Szerettük volna, hogy a hazai újságíró társadalom is részese legyen ennek a nagy projektnek, így kiválasztott partnereinknek küldtünk 1-1 facsemetét, melyet ők örökbe fogadhatnak, így velünk közösen tehetnek a környezetért!
A kis diófát egy rendkívül takarékos, földgázhajtású autóval, egy Volkswagen eco up! modellel szállítottuk ki! Alacsony károsanyag-kibocsátású járműveink sora azonban itt nem ér véget! TSI, TDI, CNG, elektromos, esetleg hibrid? Nálunk az ügyfél szabadon választhat.
Alternatív meghajtási lehetőségek
A földgázüzemű autók – mint például az eco up! – egyik legnagyobb erénye, hogy e modellek nem csupán földgázzal, hanem olyan alternatív hajtóanyagokkal is működtethetők, mint például a megújuló forrásból származó biometán. A növényi hulladékból előállított biometán ugyanis nem verseng az élelmiszer-alapanyagokkal, emellett széndioxid-semleges is, mivel elégetésekor csupán annyi széndioxid szabadulhat fel, amennyit az adott növény növekedése során megkötött. Mindemellett az is igaz, hogy a biometán előállítására – például szalmából – kifejlesztett újszerű eljárások tovább csökkenthetik a földgáz-függőséget.
A három- és ötajtós változatban egyaránt kapható Volkswagen eco up! teljes egészében új fejlesztésű, 1,0 literes motorja a hajtóanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás terén egyaránt kiváló értékeket produkál. Átlagfogyasztása 100 kilométeren 2,9 kilogramm, azaz 4,4 köbméter földgáz, ami kilométerenként csupán 79 gramm széndioxid kibocsátásának felel meg. Ez utóbbi, világszerte egyik legalacsonyabb mutatójával az 50 kW/68 LE teljesítményű eco up! a legjobb, „A+” energia-hatékonysági besorolást szerezte meg. Az eco up! már közvetlenül piaci bevezetésekor két német egyesülettől is elnyerte a 2012-es év leginkább környezetkímélő autójának elismerését: a „VCD Környezeti rangsor” összesített győzelme mellett a földgázhajtású up! az „ACV-mobil Környezetvédelmi díjat” is kiérdemelte.
Bámulatosan alacsony hajtóanyag-fogyasztási és károsanyag-kibocsátási értékeit az eco up! főként csekély saját tömegének (1.031 kg), kiváló aerodinamikai tulajdonságainak (cw = 0,32; homlokfelület 2,07 m2), a már alapfelszereltségében kínált BlueMotion technológiának (az automatikus motorleállítás és indítás (Start-Stop System) illetve a fékezési fázisok alatti energia-visszatáplálás (rekuperáció) rendszerei, kis gördülési ellenállású gumiabroncsok), hatékony motor-sebességváltó együttesének, illetve a földgáz magas energiatartalmának köszönheti. Utóbbi igen jelentős előny, ugyanis 1,0 kilogramm nagynyomású földgáz (Compressed Natural Gas; CNG) energiatartalmát tekintve mintegy 1,5 liter benzinnek felel meg. A gázt a padlózat alatt, a hátsó futómű közelében elhelyezett két tartály (összesen 72 liter/11 kg CNG) tárolja. Az egyik tartály (35 liter) a benzintankkal (10 liter) együtt a hátsó futómű előtt kapott helyet, míg a másik (37 liter) a pótkerékteknőben adódó helyet használja ki. Ily módon a teljes EcoFuel rendszert úgy sikerült harmonikusan a jármű konstrukciójába integrálni, hogy a pótkerék hiányán kívül gyakorlatilag a legkisebb mértékben sem korlátozza az autó mindennapos használhatóságát. Az eco up! gáztöltő-nyílása a benzintank-sapkával azonos fedél alatt található.
A teletankolt új eco up! már a fedélzetén tárolt földgázzal is 380 kilométeres hatótávot kínál, míg a tartalékként szolgáló benzinmennyiség további 220 kilométerre elegendő. Ennek megfelelően az eco up! összes hajtóanyagtartályának egyszeri teljes feltöltésével akár 600 kilométer is megtehető. A kombinált műszeregység szintjelzője a rendelkezésre álló gáz- és benzinmennyiségről egyaránt tájékoztat, a multifunkciós kijelzőre pedig mindkét hajtásmód pillanatnyi hatótáv-értéke lehívható.
Az e-up! és e-Golf formájában Európa legsikeresebb autógyártója két nagysorozatú modelljével lép át az elektromos mobilitás korszakába. Az e-up! a Volkswagen első nagy sorozatban gyártott teljesen elektromos járműve, és innovációk egész sora jellemzi. Az e-Golf pedig a Golf teljesen elektromos változata. Kétségtelen tény, hogy az elektromos hajtású autók vásárlói célcsoportjának rohamos bővülése paradigmaváltást is jelent egyben, a hosszú távú fenntarthatóság pedig a kereskedelemben is mindinkább előtérbe kerül. Ehhez azonban e termékeknek is maradéktalanul meg kell felelniük a mindennapok elvárásainak, a vezetés élvezete terén is. Akárcsak az e-up! és az e-Golf, amelyek másodpercek alatt képesek felvenni a nagyvárosok forgalmának ütemét. Már alapkivitelükben tartalmazzák az állóhelyzeti fűtéssel és hűtéssel kiegészített automatikus légkondicionáló berendezést, a rádió-navigációs rendszert, az első szélvédő fűtését, a LED-technikájú nappali menetvilágítást és az e-Golf esetében a Volkswagennél elsőként a LED-fényszórókat. Mindkét újdonság iránymutató takarékossággal büszkélkedhet: az e-up! mindössze 11,7 kWh elektromos energiát igényel 100 kilométerenként, és ezzel a gazdaságosság új világbajnoka, a két kategóriával magasabbra pozícionált e-Golf modellt pedig 12,7 kWh energiafogyasztás jellemzi.
A Golf GTE az első hálózatról tölthető (Plug-In) hibridmodell a Golf GTI génjeivel, akár 50 kilométer tisztán elektromos hatótávval. A 204 lóerős Golf GTE sportos, mint a legendás Golf GTI és Golf GTD, emellett azonban gombnyomásra nulla károsanyag-kibocsátású, mint a tisztán elektromos hajtású e-Golf. A Golf GTE formavilága, felszereltsége és agilis karaktere közvetlenül a Golf GTI és GTD modellekről adaptálva érkezett az elektromos hajtásrendszerek világába. A Golf GTE hajtásáról egy 110 kW/150 LE teljesítményű, turbófeltöltésű és közvetlen benzinbefecskendezésű 1.4 TSI erőforrás, valamint egy 75 kilowattos (102 LE) elektromos motor gondoskodik. E két aggregát a kifejezetten hibridmodellek számára kifejlesztett, hatfokozatú, kettős tengelykapcsolós sebességváltóval (DSG) hosszútávon fenntartható üzemű, egyben dinamikus hajtásrendszert alkot. A rendszerteljesítmény 150 kW/204 LE. Az új GTE-modellben két hajtásmód teszi lehetővé, hogy a Golf dinamikus GTI illetve GTD karakterrel rendelkezzen, vagy az e-Golf stílusában csendes és nulla károsanyag-kibocsátású modellé lépjen elő.