Liquid Labyrinth – Fabrizio Plessi kiállítása a Lumúban

Először szerepel önálló kiállítással a régióban a neves olasz képzőművész, Fabrizio Plessi, akinek Liquid Labyrinth (Folyékony labirintus) című tárlata péntektől látható Budapesten, a Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeumban (Lumú).

Első alkalommal állít ki ez a világhírű művész az egykori vasfüggönyön túl, ez a siker a Ludwig Múzeum sikere – méltatta a koblenzi Ludwig Múzeummal együttműködésben létrejött tárlatot annak csütörtöki megnyitóján Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere, hozzátéve: Plessi munkássága a legmodernebb eszközökkel kutatja azt, hogy mit tudunk kezdeni a hagyománnyal.

Fabényi Júlia, a Lumú igazgatója szerint a kiállítással hatalmas adósságot törlesztenek, hiszen a hetvenes évek eleje óta szinte nem akadt olyan jelentős európai videóművészeti vagy multimédiás megmozdulás, amelyen Fabrizio Plessi alkotásai ne lettek volna jelen. “Az elsők között volt, aki látványos, mély gondolatiságú, mégis olaszos temperamentumú munkáiba adaptálta az új technológiák nyújtotta lehetőségeket, szem előtt tartva mind a humánum, mind a hagyományok tiszteletét” – mondta a művészről.

Beate Reifenschdeid, a koblenzi Ludwig Múzeum igazgatója, a kiállítás társrendezője hozzátette: Plessi alkotásai azonnal beleívódnak a nézőbe, hiszen ezekhez a természet alapelemeit, elsősorban a tüzet és a vizet használja fel motívumokként. A tárlat leglátványosabb munkája, a Llaüt Light című installáció, amely jól bemutatja, hogyan dolgozik Plessi: banális anyagokat használ, majd ezeket a szó szoros vagy átvitt értelmében felfordítva új konnotációval látja el, a közönség ösztöneivel és félelmeivel játszva – jegyezte meg.

Fabrizio Plessi az MTI-nek elmondta: a llaüt Mallorca – a művész egyik lakhelye – hagyományos halászhajótípusa, melyek többségét azonban nemrég az EU a túlzott mérvű halászat ellen fellépve szétfűrészeltette. A 1200 llaüt megsemmisítését eredményező akció rövidesen a visszájára fordult, hiszen a bárkákért kapott pénzből a helyiek korszerű műanyag csónakokat vettek, és azzal folytatták megszokott tevékenységüket; a kikötők képe azonban végérvényesen megváltozott.

Az olasz művész az elpusztítandó bárkák közül megvásárolt néhányat, hogy azokat felhasználja a hagyomány és a modernitás viszonyának összetettségére rámutató installációjához. A Llaüt Light című kiállítást 2011-ben 220 ezren tekintették meg Mallorcán – idézte fel a művész.

A Lumú elsötétített központi kiállítási terében tíz felfordított csónak látható, melyek alól a tenger kékjét idéző fény szüremlik ki; a hatást Michael Nyman zenéje és a mallorcai tengerpart hullámainak morajlása fokozza. A nagyszabású installáció tervezésének fázisait számos makett, rajz és kollázs, valamint tizenhat nagyméretű, átfestett nyomat mutatja be.

A Trittico della violenza (Az erőszak triptichonja) a művész úgynevezett szekrénysorozatának egyik darabja. Magas fémdobozokban hétköznapi tárgyak, a Budapesten kiállított munka esetében régi faajtókba vágott balták láthatók, míg alattuk villámok képe vetítődik folyamatosan. A Liquid Tables (Folyékony asztalok) Plessi legjellegzetesebb motívumát, a folyamatosan zubogó víz mozgóképét használja, amely ezúttal a falnak támasztott asztalok lapjának hátára szerelt monitorokon látható.

A Movimenti catodici barocchi (Barokk katodikus mozgások) című installációban egy megfordítva felfüggesztett barokk gyóntatószék köröz fenyegetően, míg ablakaiban, ahonnan a feloldozás szokott érkezni, csak a monitorokon lobogó tűz nyugtalanító képe látható. A Láva című installáció valódi lávakőlapokból épül fel, melyek faragott lyukain keresztül a bugyogó láva képe tűnik elő.

Fabrizio Plessi pénteken 17 órakor személyesen tart vezetést a Bálványos Anna által rendezett, április 13-ig nyitva tartó kiállításban.

MTI, EMMI

Fotó: EMMI, Bartos Gyula