Őszintén az olajlobbiról, a napáramról és a Leafről

A Nissan magyarországi PR- és marketingmenedzsere nagyvállalatok kommunikátoraitól szokatlan őszinteséggel beszél arról is: az igazi és teljes körű zéró emisszió csak abban az esetben valósul meg, ha megújuló energiával töltjük villanyautónkat. Ugyanakkor a nissanos szakember szerint a LEAF tulajdonosok automatikusan fontolóra fogják venni, hogy otthonukra napelemet telepítsenek, mert azzal válhat az üzemeltetés teljesen ingyenessé.

Palkovics Péter blogunknak adott exkluzív interjúját olvashatják alább.

A prémiumkategóriában utazó Tesla kivételével a Nissan Leaf az egyetlen műszakilag, üzleti modell tekintetében és marketingszempontból egyaránt egyértelműen sikeres villanyautó a világon. Mi a titka a Leaf projektnek – ha nem titok?

A LEAF három stratégiai pontnak köszönheti sikerét:

1) A NEC és a Nissan akkutechnológiája különösen magas fajlagos teljesítményt biztosít, miközben különösen tartós a speciális, lapformájú cellának köszönhetően. A lap alakú cellák nagy felületen tudják leadni a hőt, és a kis hőterhelés miatt lassabban öregszenek.

2) A LEAF eleve elektromos autónak lett tervezve, így minden porcikája az EV üzemmódot támogatja: alacsony a légellenállása, mélyen és középen van a súlypontja, nagy teret ad az utasoknak és csomagjaiknak, és különösen biztonságos (öt csillag).

3) A LEAF mindent felvonultat, hogy a vezetőt megnyugtassa a hatótáv miatti aggodalmában. Különböző módokon mutatja az eddigi átlagfogyasztást, az aktuális töltöttséget és a becsült hatótávot, hogy biztosak lehessünk abban, hogy elérjük úticélunkat.

A Ford egy német energiaszolgáltató partner közreműködésével tiszta, nap-, szél- és vízenergiával előállított áramot kínál a villanyautókhoz, a BMW bambuszból készült napelemes töltőt mutatott be, és a Hondának is komoly, úgynevezett park green napelemes-féltetős töltőrendszerei vannak. A Nissan hol tart a villanyautók és a megújuló energiaforrások összekapcsolásában?

A Nissan mindent elkövet, hogy gyárait és irodáit a leginkább környezetbarát módon üzemeltesse. Ennek csak két példája sunderlandi (UK) gyárunk, amely saját szélkerekeitől kapja az áramot és yokohamai központi irodánk, amelynek tetjét napelemek borítják és saját akkumulátoraiban tárolja a megtermelt energiatöbbletet. Ami a Leafet illeti, a Nissan elsőként alkotott olyan eszközt, amellyel egy elektromos autó tulajdonosa puffertárolóként tudja használni autóját napelemes (vagy szélkerekes) házában, mert az autó vissza is tudja adni az épületnek az akkujában tárolt áramot.

Magyarországon a köztéri gyorstöltőknél ingyenesen lehet áramot vételezni az elektromos autókhoz. Tény: első hallásra kedves, szimpatikus gesztus, de hosszabb távon biztos jó ötlet? Tudjuk jól, ahogy ingyenebéd, úgy ingyenáram sincsen: a megtermelt villamosenergiának költsége, környezetterhelése van, különösen akkor, ha nem megújuló forrásból származik. Nem lenne célszerűbb ezt mihamarabb tudatosítani itthon is az emberekben?

Úgy gondolom, hogy a Leaf-tulajdonosok automatikusan fontolóra fogják venni, hogy otthonukra napelemet telepítsenek, mert azzal teljesen ingyenessé válik számukra az autózáshoz használt energia. Fontos azt is tisztázni, hogy a piszkos árammal töltött elektromos autónak is kisebb a teljes környezetterhelése a hagyományos belsőégésű motoros autóknál, mert a benzin és gázolaj előállítása és szállítása is óriási széndioxid- kibocsátással jár, továbbá évente leengedünk 4-6 liter fáradtolajat motorjukból.

A teljes cikk itt olvasható.